Vertrek en aankomst - Reisverslag uit Naha, Japan van Paul Kunst - WaarBenJij.nu Vertrek en aankomst - Reisverslag uit Naha, Japan van Paul Kunst - WaarBenJij.nu

Vertrek en aankomst

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

26 December 2017 | Japan, Naha

Kerstavond

Pa arno dropt ons op schiphol, mijn roepnaam in de toekomst als Paulus opgeven om verwarring te voorkomen. 15 minuten over security check, mijn baggage is odd shaped, switch hulpstukjes worden voor stanley messen aangezien. Het is 20 minuten lopen naar de gate. Vlucht naar heathrow gaat goed, het is een raar klein vliegveld met 5 terminals. Op teriminal 3, gate 1, helemaal aan het eind kunnen we optijd verzamelen en het vliegtuig in, arno op 55h en ik op 56g, beide 1 rij van achteren. Eten is een aparte combinatie tussen westers en japans, hoe dan ook eten we met stokjes. We maken in 24 uur 2 zonsondergangen mee, arno slaapt niet, ik misschien 2 uurtjes. Onze overstap op tokio is misschien te krap, aangezien we ook onze bagage nog op moeten halen en opnieuw in moeten checken voor de vlucht naar Naha.

1e Kerstdag

Wellllllll, that went well....... Aangekomen op narita airport, tokyo, japan, iets vroeger dan gepland. Eerst het vliegtuig uit, immigratie, bagage, hier werden we al opgewacht door enkele hulpjes van JAL die wisten dat er een aantal mensen een nogal korte stop naar naha zouden hebben. 20 minuten op bagage gewacht, gevonden en een express ticket voor de anders duurdere maar snellere mono rail gekregen. Het voormekaar gekregen om een halte te vroeg in the middle of nowhere uit te stappen, rechtsomkeert op de volgende gewacht, weer 10 minuten later. Toen bagage inchecken, stonden eerst bij de verkeerde met onze grote tassen, maar onder begeleiding naar de juiste balie, met voorrang en haast bagage ingecheckt, door de security, note to self:neem geen nintendo switch mee, continue een issue, en gelukkig was de gate maar 140 meter lopen. 5 minuten voor boarden aangekomen. Nu een vertraagde vlucht naar Naha, daar per taxi naar appartement en dan coma tot we weer wakker worden op 2e kerstdag.

2e Kerstdag

Slapen lukte niet zo best, zon lange dag reizen sloopt je, de volgende keer maken we een tussenstop. Uiteindelijk rond 4 uur plaatselijke tijd in slaap gevallen, 7 uur weer wakker, nogmaals in slaap gevallen en rond 1230 weer wakker. Ontbeten met een krentenbol en een kop thee en hup opzoek naar een convienence store voor een flesje water. Er werd aangeraden om naar het centrum te gaan met de taxi, maar nederlanders die we zijn, zijn we gaan lopen, hierbij is de gps van Rene een uitkomst. Na wat kaarten vergelijken en 30 minuten lopen een van de grote winkel straten gevonden, op zoek naar late lunch. Arno aan de taco rice, een overblijfsel van Amerikaanse tacos en japanse rijst en ik aan de udon noedels in varkensbouillion. Hier in Naha doen ze veel met varken en ze gebruiken er alles van, van het vlees en vet, tot de poten en oren, kraakbeen en kop, huid en haar, alles word gegeten (zie aflevering 10 van destination flavour japan). Aan de grote winkelstraat zit ook een overdekt stuk met allerhande kleine winkeltjes die lokale producten verkopen. Ze zijn hier erg trots op een bepaald type zeewier, zeeslang en mango, er is zelfs een resfaurant waar overal mango in zit. Verder rondgestruind door parkjes en centrum, om 6 uur word het donker en begibt het te waaien, een shirt met lange mouwen is geen verkeerde keuze om mee te nemen. Arno is nog niet helemaal lekker (jetlag, ben zelf ook nog niet top) maar we moeten toch eten. We gaan voor de Naha style gyoza en kara age, dat laatste hoort kip te zijn, maar hier doen ze het dus met, je raad het al, varken, varkens huid om precies te zijn. Erg vet maar ook erg lekker, zei het niet hetgene dat je moet eten als je niet top bent xD. Daarna weer terug richting appartement (huis vanaf nu) en bij een supermarkt wat fruit, 2 appels, 4 bananen (700 yen) en wat water en pocky gehaald voor bij de thee. Nu dus een kopje thee, ga ik straks nog even alleen aan de wandel en dan morgen wat toeristische dingen bekijken. Alles verder goed hier, lekker weer en tot later.

Paul

• 27 December 2017 - 16:58

Caroline:

Yo broer, wat n reis! Het eten klinkt lekker. Ben benieuwd hoe de lokale flora en fauna zijn. Liefs uit Edam.

• 28 December 2017 - 21:29

André:

Leuk om je verslagen te lezen.
    Ik ben benieuwd naar het volgende verhaal.
    Veel plezier daar.