Siem Reap, Angkor en reis naar Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Paul Kunst - WaarBenJij.nu Siem Reap, Angkor en reis naar Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Paul Kunst - WaarBenJij.nu

Siem Reap, Angkor en reis naar Phnom Penh

Door: Paul Kunst

Blijf op de hoogte en volg Paul

26 December 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Vanuit Battambang hebben we een longboat gepakt naar Siem Reap, de stad vanwaar je op bezoek gaat bij de tempels van het Angkor complex, 160 vierkante kilometers aan tempels en holy plaatsen. Boottocht was mooi, de rivier had genoeg water om de hele reis in de boot te kunnen blijven zitten, het was wat druk op de boot met vele toeristen, lokale bevolking en goederen, maar dat hoort erbij. De toch ging een stuk door de mangrve en een aantal drijvende dorpjes, met drijvende scholen, winkels en kerken. Kinderen gaan met de boot naar school en roeien zelf of hebben een moterbootje, van hout.
Een gedeelte van de ries ging ook over de Tonle Sap, het meer midden in Cambodja dat gevoed word door de Mekong. Er stond redelijk wind, wat redelijk wat golven opleverde, gelukkig had ik het goed warm dus de overslaande golven koelde lekker af. Aankomend in SR wordt je op het moment dat je van de boot afstapt compleet verspoeld met moto en tuk tuk drivers die je voor geen tot weinig geld naar het beste GH in de stad willen brengen. Dat ritje is gratis zolang je in het GH blijft waar ze je naar toe brengen. Daar hadden wij totaal geen zin in, dus een prijs afgesproken en opgegeven waar we zelf heen wilden; Mommy GH, waar ik 6 jaar geleden ook zelf zat.
Een kamer kunnen krijgen voor 15 dollar voor ons 3en, met airco en eigen badkamer en warme douche, echt hard nodig als je 2 drukke dagen tempel bezoeken voor de boeg hebt. Eerste dag hebben we een fiets gehuurd van het GH, altijd te klein als je uit nederland komt, maar we doen het er maar mee. Begonnen met de Bayon en toen tegen de route in het grote rondje plus het kleine rondje gedaan langs de belangrijkste tempels. Einde was op Angkor wat zelf, waar we nog een zonsondergang hebben kunnen zien voor we terug gingen op de fiets. In het donker over een drukke weg met weinig licht in weer eens wat anders, zeker als je een paar km te vroeg een afslag pakt en totaal verdwaalt raakt.
Uiteindelijk na 3 keer rond ons GH te hebben gereden de juiste straat gevonden te hebben konden we eindelijk afstappen en een hoog nodig douche nemen, we hebben ongeveer 45 km gefietst bij 33 graden Celsius... De dag daarop een tuk tuk gehuurd met driver, 50 dollar om ons de hele dag rond te rijden. Optijd begonnen met Kbal Spean, een rivier bovenop een berg, mooie wandeling en mooie natuur. Toen Bantey Srei, de meest gedetaileerde tempel van allen. Daarna door naar de laatste, Beng Melea, 160 kilometer verder, een tempel als Angkor maar dan compleet overgroeit en zo gelaten, lekker klauteren en klimmen.
Eerste kerstdag een rustdag genomen, lekker over de markt gestruint en gegeten, boekje gelezen en in de avond heb ik ons drieen en rene getrakteerd op eten. 3 keer kippepoot met rijst en groente, kipschitzel met rijst, gestoomde vis met limoen, chilie en kaffirlime en citroengras, sticky rice met mango, groene thee en 6 heerlijke fruitshakes met aardbeien, passievrucht en banaan. Samen voor nog geen 21 euro :). Vandaag met de bus naar Phnom Penh gegaan samen met arno, 8 uur over niet al te beste wegen met geen beenruimte en slechte cambodiaanse karaoke muziek. Lang leve een mp3 speler en een goed boek.
Ook nu zitten we weer in hetzelfde GH als 6 jaar geleden, het is alleen heel wat duurder geworden. We delen een kamer met een duitse, voor 7 dollar pp redelijk te doen. Morgen naar het martelmuseum en de killing fields, geen leuk dagje maar wel belangrijk.

Fotoos zijn nogsteeds te vinden op

Tot mails, Paul