Stukje vanuit Hanoi en Vientianne gecombineerd - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Paul Kunst - WaarBenJij.nu Stukje vanuit Hanoi en Vientianne gecombineerd - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Paul Kunst - WaarBenJij.nu

Stukje vanuit Hanoi en Vientianne gecombineerd

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

23 April 2007 | Laos, Vientiane

Hanoi, Halong Bay, Perfume Pagoda

Hallo allen,

Hoe gaat het ermee. Hier in Hanoi regent het nu en is het erg klam en warm. Vanavond pak ik de 29 uurs bus naar Savvanakhet, Laos. Daar blijf ik maximaal 2 weken, aangezien een visa dat ik aan de grens haal niet langer geldig is. Vanuit Laos maak ik dan weer de overstap naar Cambodja via de Mekong rivier. Maar dat is weer minimaal een week verder.

Hanoi;
Hanoi is een drukke stad waar veel te zien is. In het oude gedeelte zijn veel straten met een 'thema'. In de ene straat verkopen ze alleen bamboo, de ander alleen pannen en de volgende alleen noedelsoep. In het midden van het centrum ligt een flink meer, waar het prettig wandelen is en waar de lokale bevolking de rek en strek oefeningen doet. Verder zijn er veel restaurants en musea te bezoeken. En het is ook leuk om langs het militaire gebied te lopen en te kijken naar de militairtjes met geweren in de hand.

Perfume Pagoda;
De PP zelf is niet zo heel erg mooi. Het gaat meer om de toch en de klim ernaartoe. Eerst 2 uur met de bus over kleine landweggetjes naar een of ander plaatsje. Dan met een roeiboot voor 20 man, geroeid door 2 vrouwen een uur de rivier op tot onderaan de berg waar de PP is. Dan krijg je de keus, of loop je omhoog of neem je de kabelbaan, die 60000 dong kost. Van de 18 man die in mijn groep zaten, gingen er maar 4 lopen, waaronder ik. Ikzelf heb de hele klim binnen 22 minuten gedaan, ik was sneller boven dan sommigen die met de kabelbaan waren. Het is een flinke klim, maar het uitzicht is het zeker waard. De pagode zelf is gewoon een of andere grot met een aantal boedha beelden en een enorm aantal mensen op bedevaard eromheen. Dan is het dezelfde weg weer terug, wat iets langer duurt, ivm gevaar voor uitglijden en dan weer met de boot terug en nog eens 2 uur terug met de bus.

Halong Bay;
HB is fantastisch!
HB is fantastisch! Eerst met de bus naar Halong City, wat een uur of 3,5 duurt. Daar aangekomen met een junk (boot) het water van de chinese zee op. Aan boord lunchen en genieten van het uitzicht dat er niet is: we hadden mist. Veel foto's heb ik dus niet, maar de mist zorgt wel voor een fantastische sfeer. Dan aanleggen op een van de 6000 eilanden om een tweetal grotten te bezoeken. Wat dan weer jammer is, is dat de grotten verlicht worden door allerlij felgekleurde lampen, wawt alles een zeer toeristisch iets geeft. Gelukkig was de 2e minder druk bezochte grot vrij van dit alles en kan je de grot in de natuurlijke staat bekijken. Daarna een mooie toch tussen de verschillende eilanden, om aan te leggen aan Cat Ba eiland. Vanuit de pier naar het Hotel, om daar een douche en avondeten te nemen. De rest van de avond hebben we lekker gedronken en zijn we wezen kaartspelen.
De volgende dag Beginnen met een licht ontbijd. Dan door de bus afgezet worden om een hike te doen van 1,5 uur. Een beetje kort naar mijn idee, maar de uitzichten en de natuur zijn prachtig. Het meest irritante was nog wel het leeftijdsverschil in de groep. De jongste was 18 en de oudste 45. Dat zorgt ervoor dat je eerst 2 minuten lekker doorwandelt, waarna de oudje elke keer 5 minuten pauze willen. En voor ons jonkies breekt dat het tempo nog al op. Dus daarom aan de gids de route gevraagd en zelf lekker doorgewandeld. Ik heb een paar zeer indrukwekkende foto's gemaakt. Daarna met een prive boot naar Monkey eiland, waar we 3 uur hebben kunnen genieten van een prive strand en een zelfgeplande hike van 2 uur over zeer ruig terrein. Smiddags terug naar het hotel, met de bus naar de pier, om terug te gaan met de boot naar de ankerplaats. Op de ankerplaats genieten van het diner en daarna lekker onder het genot van een drankje, voor mij water lekker met de reisgenoten kletsen tot laat in de nacht.
De ochtend beginnen met een half uurtje kayakken. Dan ontbijten en weer wat mensen afzetten op Cat Ba eiland. Vanuit daar naar een afgelegen stuk water om lekker een uurtje te zwemmen in het heldere water. (lekker van de boot van 6 meter hoogte afspringen). Dan weer terug naar de haven, lunchen en met de bus weer terug naar Hanoi. Een fantastische tour die ik iedereen die ooit naar Vietnam gaat van harte aanbeveel!

De foto's ga ik vanmiddag na het schrijven van de kaartje proberen op het internet te plaatsen. Ik hoor wel weer van jullie,
Groetjes van Paul.

Mijn reacties op dit stuk;

Paul
21 Apr 2007 11:15 uur
Foto's komen niet meer vandaag, aangezien de picasaweb server eruit ligt. Ik weet niet hoe het met de internetcafes in Laos is gesteld, anders zal het nog wel eens even kunnen duren tot de foto's erop staan. Kaartjes gepost en onderweg, zijn er over ongeveer 2 weken.

PS
Mam, is mijn pakketje, dat grote blauwe al aangekomen?

Paul
22 Apr 2007 14:01 uur
Het gaat wêer lekker, de overgang van de grens ging prima, de bus ging allêen niet năar Savvanakhet, măar năr Vientianne... Nu zit ik dus 1 dag vơor niks hier. Dag 15 dollar vơor êen kăartje, dat de bus năar Pakse morgen kost. Klotezơoi.
Heb êen kamer vơor 3,5 dollar, bêetje schamel, măar het is măar vơor 1 nachtje. De busrit dưurde in totăal trouwens 20 ưur en morgen wordt het ơok wêer êen 12 urige rit. En dan zeggen ze dat Laos relaxt is, ik merk er niks van. Vanuit Pakse năar Champasak, dăarna năar Si Phan Don, de 4000 eilanden. Dăar êen păar dăagjes blijven en dan de grens over năar Cambodja. Dat is wăar ik wil wezen!

PS
De vrêemde tekens krijg ik niet weg, vrăag măar ăan Rene hoe dat zit. Groetjes van êen wêer êens gefrustrêerde Paul.

Paul
22 Apr 2007 14:21 uur
Ik heb de vertaling van het stukje hieronder, kan het op de een of andere manier niet plaatsen, Kl*te computers. Jullie zullen het wel begrijpen, lees om de cijfers en puntkommas heen en voeg ipv daarvan een extra klinker toe....

Paul
23 Apr 2007 06:30 uur
Hoe was de fantasy fair, stuur me de foto's van jullie kostuums! Net zulk lekker weer gehad als hier, gisteren en vandaag 45 graden in Laos, das gewoon veel te heet om iets te doen, dus maar een boekje lezen met een koel drankje.

De bus of hell. 23-04-2007.

Hallo allen,

Dit word een beetje vaag, maar het moet maar. De bus die ik dus had vanuit Hanoi ging niet naar Savvanakhet, maar naar Vientianne, de hoofdstad van Laos. De stad is erg rustig, zo veel beter dan het te drukke Hanoi. Het centrum is niet zo groot, misschien net zo groot als heel Edam? Kamers zijn wat duurder hier, net als het vervoer, maar het eten en drinken is daarintegen weer lekker goedkoop en smakelijk. Had net ontbijd met Laotiaanse noedelsoep. Wat weer wennen is, is de nieuwe valuta. Je betaalt hier in Kip, 9550 kip is ongeveer 1 dollar. 12300 kip is 1 euro. Ook moet ik weer wennen aan weer een andere taal, Sabaidii is hallo en kopchaii is bedankt. Vanavond dus een bus naar Pakse, hopen dat daar een briesje staat, dit weer is niet uit te houden. Jullie horen nog van me, misschien krijg ik nog wat foto's het internet op, Groetjes

Paul.

picasaweb.google.com/paulkunst

  • 23 April 2007 - 07:40

    Rene:

    Natuurlijk is Laos zo relaxed als je het zelf maakt. Als je alleen maar van de ene tussenstop naar de andere reist dan is het al snel over met je relaxedheid. Zover ik gelezen heb zal de zeespiegelstijging pas over 35 jaar voor zorgen dat de lage gelegen delen van Cambodia overstromen. Tijd genoeg dus om Laos op een relaxte manier te zien. Nu je 90 % van het land al doorgeraced bent blijft er wat minder over maar het Polovenplateau is mooi (en hoog dus koeler), Champasak is ook lekker slow moving en Si Pan Don (speciaal Don Det) staat de tijd practisch stil.
    Als je foto's wilt sturen moet je dat in Pakse doen want op Don Det is maar 1 internetcafe voor $6 per uur. En dat nog alleen als de aggregaten lopen want er is zelfs geen electriciteit. Ook in Noord Cambodia zal het internet niet of slechts mondjesmaat aanwezig zijn.

    Ik zal binnenkort wat FF foto's op het net plaatsen.

    Rene

  • 23 April 2007 - 08:10

    Elly:

    Je doet van alles, het is leuk om te lezen.het blauwe pakje is aangekomen. ik zal je een mail sturen.

  • 23 April 2007 - 11:00

    Paul:

    Rene; Ik wil gewoon weg uit Vientianne, als ik in Pakse ben ga ik eens kijken wat ik met mijn budget kan doen. Ik denk dat ik in totaal nog 150 dollar over heb, en daar moet ik ook mijn visa voor cambodja mee betalen... Geld halen zal niet meer lukken, ik heb over een half uur de bus.
    Elly; Mooi, dan word het nu wachten op het volgende pakketje.

  • 23 April 2007 - 16:31

    Elly:

    Paul, het lijkt me dat je te snel gaat. we volgen je reis op de kaart, je legt grote afstanden af. als ik geld moet overmaken dan hoor ik dat graag op tijd.
    er staat zeker nog geld op je robecorekening. geniet van het moois en de mensen en het eten.

  • 28 April 2007 - 07:31

    Paul:

    Met mij gaat het goed. Ben nu In Stueng Treng, Cambodja, ik jou nu op met de grote afstanden. Morgen naar Ban Lung, op een krap budget van 80 a 90 dollar, na BL door naar Phnom Penh, daar is de dichtsbijzijnde ATM/pinautomaat. Geld is het probleem niet, kan hier alleen geen cash krijgen. En mam, ik wil het geld op de robeco rekening niet gebruiken. Het was warm in Laos, op don det en champasak, tussen de 40 rn de 45 graden..., Hier nu regen en een graad of 30. Volgende bericht uit PP.
    Caroline, nog gefeliciteerd met je verjaardag, ik wilde je nog gaan bellen morgen tijdens je feestje, maar dat zal ik pas kunnen doen als ik in PP ben, over een dag of 5.

    Groetjes Paul.
    PS
    Rene, kan jij wat sites sturen die goedkope vliegtickets aanbieden, kan ze zelf niet goedkoper dan 460 euro vinden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Paul

Japan en Vietnam 2017 en 2018

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 26172

Voorgaande reizen:

24 December 2017 - 27 Januari 2018

Okinawa en Zuid Vietnam

17 December 2012 - 27 Januari 2013

Op verjaardagsvisite

20 Februari 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: