Back to the future, back to Cambodia, back to PP! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Paul Kunst - WaarBenJij.nu Back to the future, back to Cambodia, back to PP! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Paul Kunst - WaarBenJij.nu

Back to the future, back to Cambodia, back to PP!

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

02 Mei 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo allen,

Ben ondertussen terug in Phnom Penh. Vanuit Vientianne met de bus naar Pakse, daar met de boot naar Champasak. Heel kleine stadje aan de Mekong rivier. Daar last van hitte vermoeidheid, hoogstwaarschijnlijk van het te veel afgelegde kilometers in een korte tijd in veel te heet (gemiddeld die week een graad of 40) weer. Maar na 2 dagen lekker afkoelen onde de douche, goed zout eten en lekker niks doen voelde ik me weer helemaal top. Vanuit CPS met de jumbo, een pickuptruck met een comstructie erop zodat er mensen in en bagage op kan met 40 man erin naar Don Det, een van de kleine, bewoonbaar gemaakte eilanden in de 4000 eilanden groep. Daar lekker 2 dagen in de Mekong gezwommen, wandelingen en fietstochtjes gemaakt. Vanuit daar met de bus de grens overgestoken en dezelfde ochtend nog aangekomen in Stueng Treng, Cambodja.

In ST is echt geen klap te beleven, ik was er alleen omdat de bus naar Ban Lung de volgende dag zou vertrekken. Maar het verkeer in Cambodja is niet zo betrouwbaar, dus als ze zeggen dat de bus om 7.30 uur in de morgen vertrekt komt het er weer op neer dat je om elf uur een gedeelde taxi naar de plaats van bestemming hebt...
Ban Lung is de meest stoffige stad van Cambodja, maar er is op een 15 minuten fietsen een fantastisch, zeer schoon en fris kratermeer, met zicht tot wel 5 meter. Dat betekent dus lekker zwemmen en lezen in de schaduw.

Vanuit BL met de bus naar PP. Hij zou er oorspronkelijk 10 uur over doen, wij deden over de eerste 20 kilometer 5 uur...., na de regenval van de vorige dag was de weg in een modderbaan veranderd en aangezien je in de bergen zit en je met een lokale, overvolle bus je weg moet vinden over de weg waar al allerhande verkeer overheen heeft proberen te komen moet, kan dat lang gaan duren. In plaats van aquaplainen bij veel water op de weg, ga je lekker slippen in de blubber.... Maar na een uur of 13 kom je dan toch eindelijk aan (vertrokken om 6.15 uur in de morgen). En hier ben ik dan, terug in PP, voor de derde keer.

Planning is om een paar daagjes lekker te relaxen, dan naar Sen Monorom om een trekking te doen en dan misschien of misschien niet Kratie, Kompong Cham en Kampot... Ach ja ik zie wel.

Rene; heb jij nog een paar webadressen voor goede, goedkope vliegmaatschappijen, ik moet nu toch echt eens kijken wanneer ik terug vlieg?

Foto’s lukt weer eens niet, bekijk de oude foto’s nog maar eens, Groetjes,

Paul

picasaweb.google.com/paulkunst

  • 02 Mei 2007 - 19:08

    Rene:

    13 uur van BL naar PP dat is 9 uur sneller dan 3 jaar geleden. De wegen zijn al glijdend dan toch nog beter geworden.
    Als je naar Sen Monorom gaat kom je door Kompong Cham. Misschien een idee voor als de terug weg wat lang duurt. Vanuit KC is het nog maar een paar uurtjes naar PP.
    Zelf boek ik mijn retour tickets altijd in BKK. Zeker zo goedkoop als het internet en je hebt geen creditkaart nodig. Tot nu toe kon ik meteen dezelfde nacht nog terugvliegen.
    Neem je tijd. Als je terugkeert na Nederland dan duurt het een tijdje voor je weer terug kunt komen en de ontwikkelingen gaan snel in Cambodia zodat het voor een boel bezienswaardigheden nu of nooit is (al kan het dan ook wel weer leuk zijn.) Zelf vind ik die veranderingen in de tijd reuze interessant. Waarschijnlijk dat ik daarom steeds weer terug kom.
    De komende dagen zie ik de foto's wel. Ik kijk er naar uit.
    Heanig an!

  • 02 Mei 2007 - 19:59

    Maria:

    Hoi Paul,

    Wij hebben hier in Nederland al weken geen last van de regenval! Ik geniet van de zonnige voorjaarsvakantie. Als ik jouw verhalen lees, zie ik een echte avonturier voor me. Ik blijf het superknap van je vinden om zo in je eentje het land door te trekken. Ik merk dat je ook vaak vroeg opstaat. Je moet volgens mij ook een prima conditie hebben. Lees je trouwens je boeken in het Engels? Geniet ze verder!!!!

  • 03 Mei 2007 - 02:07

    Paul:

    Rene; Daar zit ik ook al aan te denken, ik weet dat er hier op het moment veel veranderd, maar het gaat erom dat ik hier een leuke vakantie heb en dat heb ik zeker!
    Maria; Alle boeken die ik lees zijn in het engels, als je hier bent denk je in engels, spreek je engels en schrijf je in het engels en het is wel net zo makkelijk om boeken te verkopen als ze in het engels zijn. :).
    Foto's, geen idee wanneer ik die plaats.

  • 03 Mei 2007 - 15:09

    Rene:

    Je bent vergeten dat je ook nog in het Engels droomt (tenminste ik wel)
    En het klopt dat het belangrijkste van zo'n vakantie is dat je het leuk blijft vinden en dat je je eigen keuzes blijft maken.

  • 03 Mei 2007 - 17:17

    Elly:

    Ik kan alleen maar zeggen dat je ervaart dat veel dingen anders lopen. zo te horen kun je ervan genieten. hier is her mooi voorjaarsweer. de verjaardag van Caroline was gezellig. Doe het rustig aan en kijk om je heen in Cambodja.
    knuffel van je moeder. met opa gaat het goed.

  • 07 Mei 2007 - 09:09

    Joyce:

    Hier is het nu eindelijk aan het regenen. Dat mooie weer is wel leuk maar er zijn ook al bosbrandjes geweest hier en ze denken dat een deel van de oogst al is verloren. Dus langleven de regen. Gelukkig veranderen de wegen hiet niet in modderbanen. Wij zijn net terug uit Duitsland. Dat is niet zo exotisch, maar wel leuk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Paul

Japan en Vietnam 2017 en 2018

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 26159

Voorgaande reizen:

24 December 2017 - 27 Januari 2018

Okinawa en Zuid Vietnam

17 December 2012 - 27 Januari 2013

Op verjaardagsvisite

20 Februari 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: