Geen goed idee, - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Paul Kunst - WaarBenJij.nu Geen goed idee, - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Paul Kunst - WaarBenJij.nu

Geen goed idee,

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

13 April 2007 | Vietnam, Hué

Om met een ongeoefend lijf en te kleine fiets een 30 kilometer te gaan fietsen. Zeker als het gebied waar je doorheen fietst heuvelachtig is en het erg klam weer is. Maar dat is het waard als je door de mooie omgeving fietst en een enkele imposante tombe bekijkt en lekker aan de praat raakt met de lokale bevolking, door het kapot gaan van mijn fietsketting...

Hallo allen,

Tom en ik hebben vandaag een fietstochtje gedaan naar de tombe van Tu Duc. Das weer eens wat anders dan de tempels van Angkor en de saaie pagodes hier in Vietnam, er zijn hier gelukkig wel enkele pagodes die de moeite waard zijn. Zoals een waar ik gisteren was en waar ik de eerste bezoeker in 6,5 maanden was. Ik begon deze ochtend om 4.30! uur, ik was klaarwakker. Lekker lui een hete douche nemen, nog ff een paar bladzijden uit mijn boek lezen om daarna mijn kleren aan te trekken en voorbereidingen te treffen. Tom laten slapen, anders krijgt hij last van een ochtendhumeur. De deur uit en op zoek naar een straatventer voor brood voor de lunch, nog ff een potje pindakaas kopen en dat in combinatie met een mes en een tros bananen de vorige dag gekocht op de markt een prima maaltijd voor de lunch. Terug naar het guesthouse, Tom nogsteeds laten slapen, boekje en mp3 speler pakken en lekker 1,5 uur lezen op het balkon met uitzicht op de straat waar de lokale bevolking al vroeg op weg is naar het werk, of aan het werk is. Dan om een uur of 8 naar beneden stommelen, Tom uit zijn bed ligten en hem de douche in krijgen, broodjes smeren, een 2 flessen water regelen en een extra fiets huren. Dan de nodige zuurtjes en camera apparatuur in de rugzak proppen en je staat klaar voor vertrek. Dan in het tegenoverliggende restaurant een goedkoop, smaakvol en vullend ontbijd nemen en weg waren we, rond een uur of 9.30.

Op straat is het ondertussen rampzalig druk, brommers, fietsers en auto's. Niet denken en gewoon doorrijden werkt het best, maar natuurlijk wel op blijven letten. Onderweg een mevrouw op een brommer tegenkomen waar ik zelf de vorige dag ook al mee gepraat had. Handig, ze woont vlakbij de tempel die we wilden zien, dus voor de eerste 4 kilometer hadden we een vriendelijke, gratis gids. Na 10 minuten, zo'n 5 minuten buiten het centrum vroegen we ons al af waar we aan begonnen waren. Veel heuvels die langzaam maar gestaag omhoog kruipen. Maar ja, de omgeving is zo mooi, daar het je wel een ongeloofelijke portie spierpijn voor over, en reken maar dat we dat nu hebben, ik voel me kont al gloeien. Na 5 kilometer heuvels aangekomen bij een tempel (Tu Duc) waarvoor een flinke hoeveelheid toeristenbussen zijn geparkeerd en waar een aantal restaurantjes in de berm staan. Fiets wegzetten, entree van 55000! Dong betalen en naar binnen.
Tu Duc blijkt een mooie tombe, met veel water, mooi vormgegeven gebouwen versierd met veel met mosaiek ingelegde draken en veel groen van de natuur. Lekker van het pad afdwalen en foto's maken op plaatsen waar de meeste touristen niet komen, heb zelf een hele mooie vijver gevonden waar echt niemand was. Lekker een uur rondgelopen, mooie foto's gemaakt en het eerste broodje pindakaas met banaan naar binnen gewerkt. Dan weer naar buiten, een glaasje suiker water met ijs, gemaakt van rietsuiker nuttigen en weer de fiets op.

Door naar de volgende tempel. Deze blijkt onder constructie te zijn, geen probleem, scheelt ons weer ieder 22000 dong. Dan opeens eindigt de weg abrubt, van asfalt naar rode steen en zand. Toch maar volgen, op aanraden van Rene, om dan een fantastisch uitzicht te zien over de natuur waarvoor je naar Vietnam komt en de rustige plekken waar geen enkele toerist komt. Een nadeel is dan weer dat je een ongeloofelijk stuk omhoog moet fietsen, wat je niet in de koude kleren gaat zitten, aangezien de zon ondertussen aardig fel begint te branden. Na een 2 kilometer kom je uit bij een stukje betonnen brug, gerepareed met bamboo... Toch maar even de 5000 dong tol betalen en dan mag ik als proefkonijn als eerste de brug over, met fiets en al. Beetje hobbelig en vreemd, aangezien je door de bamboo heen kan kijken naar het water een meter of 4 onder je. Fototje maken en verder fietsen. Dan door een of ander klein dorpje fietsen waar allen kinderen, en volwassenen je vreemd en lachend aankijken, vrolijk gedag zeggen en door fietsen door een prachtig rijstveld met ooievaars of een soortgelijke vogel ertussen. Door naar de volgende tombe, om er achter te komen dat de ketting van je fiets eraf ligt. Eerst zelf proberen te maken, lekker, zwarte handen, om 10 meter verder een vreemd geluid te horen en je ketting zien breken... Das geen leuk vooruitzicht, 13 kilometer vanaf Hue is een flinke wandeling terug. Gelukkig zijn ze in de kleine dorpjes reuze handig, even een paar nieuwe schakeltjes ertussen laten zetten en je kan 10 minuten later weer verder. Dan blijkt, na gesproken te hebben met een lokale leraar die aardig nederlands? Spreekt dat de tol voor de boot naar de overkant 1000 dong is. Enig nadeel, alle mensen aan wie we vragen om ons naar de overkant te brengen willen minimaal 2 dollar. Besloten om de tombe de tombe te laten, om te keren en dan maar weer genieten van de beeldschone natuur. En dat was maar goed ook, aangzien er een flinke onweersbui onze kant op kwam waaien. Via de zelfde weg weer terug, deze keer alleen een stuk langzamer, onze benen voelden al als lood met nog weer eens een zekere 13 kilometer te gaan. Om ongeveer 3 uur smiddags weer terug in Hue city, lekker een boekje lezen, een douche nemen, en dan beginnen aan het gekkewerk van het schrijven van dit stukje.

Al met al een goede dag, mooie dingen gezien, dit is waarom ik hier ben vind ik en lekker gegeten en gekletst met de vriendelijke lokale bevolking. Toch maar besloten om niet met de trein te gaan, ga morgen samen met Tom mijn verjaardag in de bus vieren. Das weer eens wat anders. Voor alle mensen die mij nog een verjaardags cadeautje verschuldigd :) zijn, mijn gironummer is 7736553 op naam van PFA Kunst. Elke 10 euro is voor mij weer een dag in Vienam en straks Laos.

Hoe is het trouwens met jullie, volgens het weerbericht krijgen jullie de komende dagen beter weer dan hier. Het is hier fris met een graad of 24 en weinig zon, hopen dat dat in het noorden wat beter is. Oke, genoeg getypt, groetjes van Paul.

Picasaweb.google.com/paulkunst

  • 13 April 2007 - 11:49

    Peter:

    Hoi Paul,

    Het gaat steeds meer tijd kosten je proza te lezen. Niet erg, ga zo door.
    Morgen jarig. Ik zal eens kijken of de postbank je kado wil overmaken op je rekening.
    Plezierige dag morgen en tot horens. Je mag een bierjte op mijn kosten nemen.
    Groeten.

  • 13 April 2007 - 11:57

    Rene:

    Hoezo 6,5 maanden niemand bij de pagode geweest. Ik ben daar pas 5 maanden geleden nog geweest. Volgens mij hebben de locale fietsenverhuurders een overeenkomst met de fietsenmakers aan de kant van de weg. Mij is het ook al 2 maal gebeurd dat mijn fiets in Hue kapot ging. Ik trek dan altijd de reparatiekosten (tot wel 50 cent) af van de fietshuur (wel een hele dollar). Misschien moet ik gewoon wat meer geld uitgeven voor een goede fiets al is alleen het vinden van een fiets waar ook een volwassen Europeaan op kan fietsen al een uitdaging op zich. Hoe hou jij het uit op die fietsjes?
    Morgen wordt het dus een traditionele reizigers verjaardag. Lekker slapen in een bus met een muziekje op je oren. Veel plezier morgen.

    Rene

  • 13 April 2007 - 18:33

    Maria:

    Hoi neef,

    Alvast hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Ik geniet van al je reisverslagen. Morgen hebben we zussendag in Gouda, met een temperatuur van 25C!!!! Dat wordt dan op een terrasje proosten op jou.

    Lieve groet van de Vorkenbak

  • 13 April 2007 - 20:00

    Marjon De Graaf:

    Ha die Paul,

    Heeel hartelijk gefeliciteerd, een aparte ervaring om zo ver weg jarig te zijn. Nu we je gironr. weten,gunnen we je nog een extra dag om te reizen en dit ook te verslaan.
    Hier is alles goed, Sander is inmiddels 17 geworden vorige week en met pasen waren we in Ijmuiden.
    Doei,
    Gerard, Marjon, Emmy, Sander

  • 14 April 2007 - 07:14

    Paul:

    Heb ik ff pech, word ik 's ochtends wakker met buikpijn en ben ik aan de diaree, dat wordt een leuk busritje vanavond... Ach ja, ik reis gelukkig niet alleen.
    Rene; De fietsen hier zijn allemaal verschrikkelijk, geen normale, voor europese standaard fiets te vinden.

  • 14 April 2007 - 09:48

    Andre:

    Ha die Paul,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Je cadeautje wordt asap overgemaakt op je girorekening. Tenslotte willen we hier voorlopig nog geen last van je hebben :-)
    Ik roep iedereen daarom op zoveel mogelijk over te maken op Paul's girorekening.

    Sterkte met de racekak in de bus.

    Andre

  • 14 April 2007 - 11:32

    Oma Lies:

    Lieve Paul,

    Van harte proficiat met je verjaardag. Ik stort geen geld want ik wil je zo gauw mogelijk terugzien.

    Dag lieverd, veel liefs van Oma Lies.
    xxx

  • 14 April 2007 - 14:12

    Opa:

    Hallo Paul,

    Het is nu zaterdagmiddag, half 4. Bij jouw zo omstreeks 9.00 uur in de avond. Misschien lees je vanavond deze mail nog. Ik zit nu op zolder te mailen, waar het al bloedheet is. Het is hier volop zomer, maar gaat volgende week iets afzakken. De andere schrijvers roerde dat ook al even aan.
    Van harte gefeliciteerd en ik hoop dat je een leuke en onvergetelijke verjaardag in dat verre land hebt.
    Bij een verjaardag hoort een kadootje, maar dat heb je voor je vertrek al gehad. Maar we gaan niet 'lullig' doen en zullen op een bescheiden manier enigszins aan je verlangen voldoen. Hoewel, oma denkt daar anders over. Zij wil je gironummer niet weten, omdat je anders nog langer wegblijft. Dat is goed bedoeld hoor. Ik vind dat oma dat moet goedmaken als je straks weer thuis bent.
    Je laatste mail heb ik nog niet gelezen. Eerst moet mijn reactie naar jou omdat je anders misschien in bed lig. Ach, dit laatste zal wel niet, want met een of meer mede-reizigers zullen jullie nog wel een extra pilsje (of een Amaretto) nemen. Is Amaretto ook zo goedkoop Paul? Zoja, neem dan een paar flessen voor opa mee. (geintje)
    Je nieuwe kostuum staat perfect. Was die lange maat voor jouw wel te krijgen? Is het niet zo dat de bevolking daar wat kort van stuk is?
    Spreek je eigenlijk nog wel met de gewone bevolking? Zoja, hoe komen die bij jou over? Is het armoe troef of valt dat nogal mee? Is er nog sprake van rottigheid daar? Of zijn het allemaal lieverdjes?
    Paul, ik stop er maar mee. Ik hoop dat je tijdens de busreis die je voor de boeg had geen 'volle broek' hebt gekregen. Gewoon door eten dan ben je alles zo weer kwijt.

    Nogmaals Paul, heel veel plezier en doe veel levenservaring op.

    Oja, ik ben nog niet opgeroepen voor het ziekenhuis. Dat zal volgende week gebeuren, zo is mij gemeld. Ik mag daar een paar weken logeren. Dan ga ik lekker uitrusten en me nergens mee bemoeien. Het enige dat héél vervelend is, dat onze biljartvereniging haar 25-jarig bestaan zal vieren (12 mei) en dat ik dan niet van de partij kan zijn. Als medeoprichter is dat wel jammer.

    Dag Paul, Opa.

  • 14 April 2007 - 15:12

    Frank & Helma:

    Hoi Paul,
    Weet niet of het zo aankomt, maar namens de hele familie van nummer 11 van harte en een hele prettige verjaardag gewenst.
    Groet
    Frank

  • 14 April 2007 - 15:35

    Cornalijn :

    He Paul,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ik hoop dat je een hele leuke dag hebt. Leuk om door middel van je verhalen en foto's te zien wat je allemaal meemaakt. Ik hoop dat je nog heel veel plezier in Vietnam en Laos zult hebben!

    Liefs Cornalijn

  • 14 April 2007 - 17:42

    Caroline:

    Gefeliciteerd (Ik weet verder echt niets orgineels te schrijven)!
    Dikke kus, X, Caroline

  • 14 April 2007 - 20:56

    Elly:

    alle tantes hebben vandaag op je getoost. In Gouda was het 25 graden, dus terrassenweer. van harte gefeliciteeerd met je verjardag. Je hebt nog wel wat staan op je rekening(iets)kun je ergens een week werken? Dan kun je nog wegblijven. Leuk om je verslag te lezen.
    een knuffel van je moeder

  • 14 April 2007 - 22:06

    Nadette:

    Heey Paul,

    Hartelijke gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!
    Ik mis je ook net zo erg als de rest, dus ik geeft je iets als je weer terug bent :P :P :P Dan bouwen we weer een vuurtje en gaan we marsmellows roosteren (of laten verbranden in het groene kopervuur):D

    Nog heel veel plezier met je reis!

    Groetjes, kussies en knuffels,

    Nadette

    P.S. ik kan me wel inbeelden hoe jij op zo'n fiets zit, onwijs grappig lijkt me dat! :P

  • 15 April 2007 - 05:09

    Paul:

    Hartstikke bedankt voor alle aardige felicitaties. Ben ondertussen in Hanoi, na een 13 urige busrit waarin ik nietgeslapen heb. Ben ondertussen wel weer helemaal beter. :) Ben nu alleen in dubio, ga ik na Vietnam door naar Laos of ga ik weer terug naar Cambodja voor een maand? Daar nog even diep over nadenken. Morgen naar Perfume Pagode en dan kijken wanneer en hoe lang ik naar Halong Bay ga.

    Andre; Wie heeft er nou ooit last van mij, ik ben altijd supergezellig.
    Oma; Das ook een leuk vooruitzicht, om weer naar huis te gaan, zal alleen nog even duren.
    Opa; Ik heb het berichtje niet meer gelezen, aangezien ik vanaf 6 uur in de bus zat. Een onvergetelijke verjaardag is het zeker, zal me wel een lange tijd bij blijven. Ik kan kijken of ik een paar flesjes op de post kan doen,lijkt me niet al te veel moeite. En wat het pak betreft, dat is op maat gemaakt. De lokale bevolking is over het algemeen aardig en wat armer dan je gewent bent, er zijn jammer genoeg een flink aantal mensen die puur op je geld uitzijn.
    Frank; Dat gaat zo prima.
    Cornalijn, Caroline, Elly; Bedankt en zal wel lukken denk ik.
    Nadette; Das helemaal niet leuk, zoals ik op een fiets zit :)

    Groetjes Paul.

  • 15 April 2007 - 16:43

    Rene:

    Hoi Paul,

    Ik kan mij echt voorstellen hoe jij op die foets gezeten hebt. De knieen naast je oren.
    Weet je dat de snelste weg van Hanoi naar Cambodia via Laos gaat. Vanuit de grens met de singteaw naar savannaket, Pakse, champasak, si pan don (4000 eilanden) op Don Det je vervoer richting Cambodia regelen (kan eventueel ook in Pakse) en dan parralel aan de Mekong Cambodia in. Je bent dan ook meteen waar je wezen wilt (Strueng).

    Eerst maar eens Halong Bay zien. Gezien je visum zal een trekking in Sa Pa er wel niet inzitten.

    Hoe is de perfume pegoda je bevallen? En dan bedoel ik niet de grot zelf.

  • 16 April 2007 - 03:27

    Paul:

    Ik begin me hier in Vietnam echt te ergeren aan de manier waarop mensen met je omgaan. Zou vandaag naar Halong Bay gaan, met een 3 dagen tour. Na 1,5 uur gewacht te hebben, komen ze je vertellen dat als je vandaag nog mee wilt je 4 dollar extra moet betalen en dat je de eerste 2 uur van de tocht moet missen... Dus er voor gezorgt dat ik mn geld terug kreeg, gelukt, en dan morgen mezelf ervan verzekerd dat ik wel ga, voor minder geld (compensatie). Enige 'nadeel' is dat ik me vandaag nog een dagje in deze rampzalige stad moet vermaken. Wat wel gaat lukken denk ik.
    Dan als ik terug ben nog een dagje hier om de perfume pagode te zien. Planning wordt dus; 16-4 rondwandeling Hanoi, 17-4 tot 19-4 Halong Bay, 20-4 Perfume Pagode en dan van 21-4 to 25-4 uitzoeken waar ik heen wil hierna en hoe ik dat ga doen, iig weg uit Hanoi...

  • 16 April 2007 - 21:20

    Rene:

    Ja Hanoi kan wat op je zenuwen werken :-) Druk, luidruchtig en iedereen die je als een wandelende geldautomaat ziet. Daarom is het ook het beste om deze stad in porties te nemen en daartussen naar plaatsen in de omgeving te gaan.

  • 18 April 2007 - 09:12

    Alexandra:

    van mij krijg je ook een korte verlenging van je vakantie

  • 19 April 2007 - 14:07

    Paul:

    Afgelopen 3 dagen in Halong Bay geweest, fantastische tijd gehad. Morgen Perfume Pagode en hethele verhaal.
    Alexandra; Hartstikke bedankt!
    Elly; os mijn pakketje al aangekomen? (Ik heb weer een nieuw pakketje, deze keer seamail op de post gedaan a la 4,5 kg...., day scheelt weer tillen) Groetjes :).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hué

Paul

Japan en Vietnam 2017 en 2018

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 26158

Voorgaande reizen:

24 December 2017 - 27 Januari 2018

Okinawa en Zuid Vietnam

17 December 2012 - 27 Januari 2013

Op verjaardagsvisite

20 Februari 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: